Allmänna villkor
Handelsvillkor
Genom att registrera ett ärende på Flygkompensation.se accepterar du automatiskt följande villkor:
1. GENERELLT
1.1 Vid upprättande av ett ärende hos Flygkompensation.se accepterar du
automatiskt följande handelsvillkor och avtal.
2. UPPLYSNINGAR OM TJÄNSTELEVERANTÖREN
2.1 Hemsidan Flygkompensation.se ägs och drivs av Trio Invest AB med
organisationsnummer 559149-9321.
2.2 Flygkompensation yrkar åt kundens vägnar hos respektive flygbolag för att
säkra den största möjliga kompensation enligt EU Förordningen 261/2004.
2.3 Företagets adress är Prästslättsvägen 18, 374 40 Karlshamn
2.4 Samtliga frågor skickas till e-postadress:
support@flygkompensation.se
3. AVTAL
3.1 Efter ett upprättat ärende hos Flygkompensation.se kommer vi att yrka efter en
kompensation och eventuella ersättningar hos respektive flygbolag. Vi behöver därför
fullständigt och korrekt uppgifter från dig som kund. Saknar vi eventuella uppgifter kommer vi
att kontakta dig via mejl eller telefon för att komplettera ärendet. Inkommer ingen
komplettering så kan det innebära att ärendet inte kan hanteras vidare och därmed läggas
ner.
I samband med yrkande av försenat eller inställt flyg så kan vi även yrka en ersättning på
utlägg för eventuella extra utgifter som ni har fått lägga ut på grund av omständigheterna.
Sådana utgifter kan till exempel vara transportkostnader, mat, hotell och kläder. Det är
dessutom viktigt att ni behåller kvitton och bifogar dessa ärendet eller skickar det till
support@flygkompensation.se
snarast. Alla flygbolag kräver att man ska intygar med kvitton
på sina utlägg.
Har du inte ett pågående ärende så kan vi inte hjälpa dig med yrkandet av extra utgifter.
3.2 Genom att en kund har upprättat ett ärenden så försäkrar du som kund att du har lämnat
in korrekta uppgifter. Skulle vi upptäcka att du som kund har lämnat in medvetet eller av grov
vårdslöshet felaktiga uppgifter så kan vi komma att debitera dig med en faktura på 400 SEK
inklusive moms för det utförda arbetet.
3.3 Flygkompensation företräder dig som kund när vi yrkar en kompensation hos
Flygbolaget med hjälp av fullmakten. Vi sköter all kommunikation med flygbolaget under ett
pågående ärende och vi håller dig alltid uppdaterad om ärendet via mejl. Tar du kontakt med
flygbolaget gällande kompensation av flyg eller extra utgifter under tiden vi har ett pågående
ärende begår du ett avtalsbrott. Detta kan skada både vårt samarbete samt ditt ärende. Du
kan dessutom bli debiterad en serviceavgift på 400 SEK inklusive moms om ett avtalsbrott
sker.
3.4 När du har skapat ett ärende via våran hemsida signerar du även en fullmakt som ger oss
rätt att framföra ditt ärende hos respektive flygbolag. Då påbörjas hanteringen av ditt ärende
genom att utreder vi dina uppgifter som du har angett samt formulera yrkandet hos
flygbolaget.
3.5 Om du önskar återkalla din fullmakt gäller följande:
- Du ska mejla till support@flygkompensation.se att du önskar återkalla fullmakten inom
ångerfristen på 14 dagar. Har vi inte startat ett ärende hos flygbolaget kan återkallelse av
fullmakten ske utan kostnad.
- Om du önskar återkalla fullmakten inom 14 dagar och vi redan har skickat ett krav till
flygbolaget på dina vägnar, betalar du endast 400 SEK inklusive moms för det utförda
arbetet. Därefter meddelar vi flygbolaget att vi återkallar kravet samt din fullmakt.
- Om kravet redan är godkänt av flygbolaget och pengarna överförts till dig eller till oss så är
du skyldig att betala arvodet som motsvarar 24% plus moms av kompensationen.
Återkallelse av fullmakten kan endast ske skriftligt.
Man kan inte återkalla fullmakt på andras vägnar, såvida man inte är godman eller målsman
i ärendet.
3.6 När vi vinner ärendet får vi vanligtvis pengarna överförda till vårt bankkonto.
När vi har tagit emot pengarna kontaktar vi dig som kund i ärendet och efterfrågar ett
bankkonto som vi sedan för över din andel till. Du kommer även få ett separat mejl där du
kommer få exakta uppgifter om din andel samt arvodet som vi har tagit.
I sällsynta fall utbetalas pengarna direkt till dig från flygbolaget. Då har du en skyldighet att
informera oss snarast kompensationen har kommit till ditt konto. Sedan skickar vi dig en
faktura via mejl gällande vårt arvode. Du har vanligtvis 15 dagar på dig att betala in om inte
något annat avtalas vilket ska framgå på fakturan.
3.7 Om en tvist gällande avtalet uppstår mellan Flygkompensation och dig som
kund får tvisten lösas antingen mellan parterna eller i en svensk domstol.
Om en tvist gällande avtalet uppstår mellan Flygkompensation och dig som
kund får tvisten lösas antingen mellan parterna eller i en svensk domstol.